LOS ANGELES: 20 COOL SPOTS TO VISIT IN THE CITY

silverlake 01.jpg

Selvom det efterhånden er et par uger siden jeg kom hjem fra Los Angeles, går der næsten ikke en dag hvor jeg ikke tænker tilbage på den fantastiske by. Jeg blev forelsket i LA ved første åndedræt og det er uden tvivl blevet en af mine nye favoritbyer, hvis ikke min favoritby. Jeg har forsøgt at samle 4 små mimi-guides i en delt op i forskellige områder med bud på de bedste restauranter, cool hoteller, butikker mm.

Det er begrænset hvor meget man kan nå på 9 dage i en by på størrelse med Los Angeles, men jeg syntes nu egentlig at jeg fik et ret godt overblik i byen, does and dont’s og besøgt en stor del af det jeg gerne ville. Næste besøg i byen bliver helt sikkert et længere et af slagsen, hvor der også vil være mulighed for, at besøge omkringliggende byer som f.eks. Palm Springs, som er på min bucket liste og Malibu.

katrine krogh LA 01.jpg

Den bedste breakfast bagel jeg nogensinde har smagt fra Wexlers Deli, Grand Central Market DTLA

HOW TO GET AROUND IN LA

Los Angels er spredt udover et stort område. Byen er ikke kendt for at have en god infrastruktur, men derfor kan man sagtens besøge LA uden bil. Uber og Lyft fungerer nemlig perfekt. Når man tager en Uber eller en Lyft i LA er det så smart indrettet, at appen fører chaufføren udenom den tunge trafik via villavejene, så man både sparer tid og slipper for freeways og highways. Desuden er der ‘pool lanes’, som man kan benytte hvis man er flere end én i bilen. Vi benyttede Ubers geniale Uber Pool en hel delsom er en service hvor man samler flere passagerer op på vej mod sin destination. Det fungerede langt bedre end forventet og endte faktisk med, at give en del sjove oplevelser med i bagagen. Der findes også en forholdvis ny metro line ud af Downtown, som man kan tage til f.eks. Santa Monica. Hvilket fungerer so and so, men som skrevet før så er LA ikke kendt for sin infrastruktur og få i byen benytter det. Har man planer om at skulle længere væk fra Los Angeles er en bil klart at foretrække.

DTLA

Down Town Los Angeles er et forholdsvis lille område, som er let at overkomme og færdes i til fods hvor lækre restauranter, hoteller, barer og butikker ligger side om side. Her er et udpluk, af nogle af mine favoritter i Downtown:

#1 The Standard

Perfekt hotel, med perfekt beliggenhed, rooftop pool samt en lækker restaurant og gårdhave, som har åbnet 24 timer i døgnet.

#2 Bar Amá

God stemning, iskolde margaritas og lækker mexicansk mad lavet fra bunden. Deres hjemmelavede hot sauce er den bedste jeg har smagt og kan købes med hjem i en fin lille flaske for 10 USD.

#3 Whole Foods

Der ligger en Whole Foods i hjertet af Downtown, som er snack stop numero uno når det kommer til sunde snacks, nødder og andre lidt mere specielle fødevarer, som man ikke finder andre steder. Personligt er jeg ret glad for deres guacamole og tortilla chips.

SOUTH BROADWAY

#4 Grand Central Market

På South Broadway, et stenkast fra Grand Park, ligger Grand Central Market. En foodcourt fyldt med restauranter og et par enkelte natur/frugt og grønt butikker. Markedet er åben fra tidlig morgen til sen aften og byder på alt fra klassisk mexikansk, amerikansk og central europæsik mad morgen, middag og aften. Ved indgangen til Grand Central Market, via South Broadway, ligger Eggslut, som muligvis er markedets mest populære morgenmadssted (hvilket køen i weekenden vidner om). Som navnet antyder, så er der æg på menuen og disse serveres i alle afskyninger og med alt tænkeligt tilbehør imellem to stykker perfekt (!) brioche brød. Se mere på Instagram her. Lidt længere inde i hallen ligger Wexlers Deli, som byder på en mere klassisk dinermenu med speciale i bagels og pickles. Jeg bestilte deres ikoniske Big Poppa, som består af cheddar, æg og pastrami - det er uden tvivl den bedste bagel jeg har smagt! Aller bagerst i hallen finder man “LA’s bedste kaffe” på G&B Coffee. Jeg sprang kaffen over og bestilte en cornmeal cheddar waffle med honning med sparkly tea, som bestemt hellere ikke var et dårligt valg!

#5 Ace Hotel

Længere oppe af South Broadway ligger det ikoniske Ace Hotel, som på mange måder har nogle af de samme vibes som The Standard. Vi drak et par øl en aften på hotellets rooftop, hvor der er ret meget gang i den alle ugens dage. Ace Hotel har lissom The Standard en rooftop pool, som dog er betydeligt mindre.

#6 Urban Outfitters

Urban Outfitters er en amerikansk institution og på en eller anden måde fungerer butikken meget bedre “over there” – og så er udvalgte både større og bedre! Jeg endte med, at finde en hel del cool t-shirts i butikken, som kom til at udgøre min garderobe indtil min forsinkede bagage endelig ankom til LA.

ARTS DISTRICT

Lidt uden for Downtown ligger LA’s Arts District og Little Tokyo, som er et gammelt industri- og fabriksområde, der indenfor de seneste år er blomstret op med lejligheder, hyggelige caféer, butikker og gallerier. Selvom området kun ligger kun 3 km fra Downtown, så kan det kun anbefales at tage en Uber derud. Området ligger nemlig “for enden” den berygtede ‘Skid Row’ som er et af LA’s mest belastede områder ift. kriminalitet og hjemløse, hvilket man bør tage ret alvorligt i Los Angeles.

#7 Black Top Coffee

På 826 E 3rd St. ligger den veganske café Black Top Coffeesom serverer god kaffe, kold og varm, lækre avocado toasts og musli. Den perfekt start på en formiddag i Arts District, efterfulgt af lidt shopping i de små hyggelige butikker.

#8 Hennessey + Ingalls Art & Architecture Bookstore

Suite M på 300 S. Santa Fe Ave. ligger Hennessey + Ingalss bogbutik med speciale i kunst, arkitektur, mode og rejser. Butikken er virkelig svær at forlade uden at købe et par magasiner eller rejserbøger med hjem.

#9 Everson Royce Bar

På 7th Street, også kaldet Skid Row, ligger Everson Royce gemt bag en lille dør til en stor gammel fabriksbukning. Baren har den hyggeliste baggård med lyskæder samt et øl og drinkskort, som vil kunne imponere selv den mest inkarnerede øl- og spirt entusiast. Jeg bestilte en ERB signatur Single Burger og skyllede den ned med et par maxikanske øl.

In-N-Out forever <3

SANTA MONICA

Santa Monica er kendt for Santa Monica Pier og Pacific Park, hvis indgang og store pariserhjul har dannet kulisse og backdrop for utallige film. Vi startede med en tidlig frokost, hvorefter vi gik op og ned af den store shoppinggade, efterfulgt af en gåtur på molen og stranden. Vi nåede ikke, at se så meget af byen, men Refinery29 har lavet en lille guide med nogle ret cool spots her.

#10 Nordtrom

Amerikanske Nordtrom er mest kendt som webshop i Europa, men er i USA et stort varehus på niveau med eksempelvis Magasin og Illum. Vi gik hurtigt igennem, men havde vi haft lidt mere tid havde jeg nok kigget lidt mere på alle de cool bands i det enorme hus.

#11 Brandy Melville

Brandy Melville er en koncept butik med re-brandede vintage tees, som i virkligheden nok mest interessant hvis man er teenager. Butikken er dog bestemt et besøg værd, omend ikke for cropped band tees, så for de ret cool freebee stickers, og ligger på den store shoppinggade i Santa Monica, hvor man også finder butikker, som Nasty GalUrban Outfitters mm.

VENICE

Santa Monica og Venice ligger forholdvis tæt, med blot 3 km afstand og er forbundet via en smuk strandpromenade, som man kan tage til fods eller på cykel. Vi tog metroen fra DTLA til Santa Monica, hvilket tager ca. 45 min. og fungerer fint sammenlignet med, at skulle køre selv eller tage en Uber. Vi nåede dog ikke videre til Venice samme dag, men tog i stedet en Uber fra Downtown til Abbot Kenney Road.

Venice blev med et et af mine favoritområder. Hvilket kom egentlig kom bag på mig, da jeg har hørt meget blandet om Venice Beach i særdeleshed. Vi ramte Venice og Abbot Kenney Road en søndag, hvor den lange gade var omdannet til én stor gadefest med musik og madboder. Efter at have gået ned gennem Abbot Kenney nåede vi stranden og den tætpakkede strandpromenade, hvorefter vi søgte tilflugt i de smukke Venice Canals som man bl.a. kender fra Californication.

#12 The Butcher’s Daughter

The Butcher’s Daughter er det perfekte morgenmads eller frokost spot midt på Abbot Kenney Road. Menukortet byder på lækre juicer samt vegetarisk og overvejende glutenfrit mad, Sunday Brunch og Happy Hour i smukke omgivelser.

#13 In-N-Out Burger

Ingen Californien og Vestkysten uden In-N-Out. Der ligger som sådan ikke, en In-N-Out i Venice, men hvis man skal mod Downtown, kan (og bør) man stoppe på vejen på burgerrestauranten på 13425 Washington Blvd. i Marina Del Rey. In’N’Out er en californisk institution og deres bruger er uden tvivl den bedste jeg har smagt! Spørg efter deres “not-so-secret” menu, som indeholder 5 ekstra burgere end de 3 burgere på det originale menukortet over disken samt fries “animal style”.

#14 Erewhon Natural Foods

Erewhon er økologiske råvarer, friske juicer, shakes og det mere trendy svar på Whole Foods.

Venice Canals

MELROSE AVENUE

Melrose og Beverly Hills er endnu to af mine favoritområder i Los Angeles. Vi startede dagen med at tage en Uber fra DTLA til Melrose Avenue, hvor vi brugte formiddagen på lidt shoppingefterfulgt af en kold ice tea på Palihotel. Hefterefter hoppede vi på en Uber videre til Berverly Hills hvorefter vi sluttede dagen af på Rodeo Drive inden vi atter vendte tilbage mod Downtown. På Melrose Avenue finder man LA’s mest fotograferede lyserøde væg, udenfor Paul Smith butikken. Væggen er så populær, at den har en “væg vagt” til at holde styr på sagerene. Hvilket ikke siger så lidt.

#15 Palihotel

PaliHotel er et smukt boutique hotel, der ligger i hjertet af Melrose Avenue’s shopping district. Hotellets café og restaurant The Heart + The Hunter er det ideelle spot til et shopping break på den lange strækning med butikker.

#16 Fred Segal

Fred Segal er en koncept butik få meter fra PaliHotel, som byder på et godt miks af amerikanske og europæiske brands indenfor mode, interior og beauty, som f.eks. Bella FreudClare V og mangle flere. Nogen vil måske kunne genkende sætningen: “Lucy! Where’s my white collarless shirt from Fred Segal?!“ fra Clueles.

BEVERLY HILLS

Det er svært ikke at blive fascineret af Beverly Hills eller forelsket i det øjeblik man kører ind af indkørslen til det ikoniske The Beverly Hills Hotel . Det var i hvertfald kærlighed ved første blik da jeg trådte ind i lobbyen på det legendariske hotel. Det er et af de smukkeste og mest cool hoteller jeg har besøgt og uden tvivl et must hvis man besøger postnummeret 90210. Vi spiste sen frokost i The Cabana Café på hotellet med udsigt over poolen, skålede i et glas rosé hvorefter vi gik videre ned af Rodeo Drive, igennem villaområder, indtil vi nåede high end butikkerne som ligger på en af de dyreste adresser i LA.

#17 The Cabana Cafe

Udover flere forskellige restauranter på The Beverly Hills Hotelkan man i The Polo Lounge på hotellets main floor spise en let frokost eller nyde lidt snacks og et glas koldt hvidvin i den mere afslappede The Cabana Café ved poolen blandt manuskriftforfattere, producere og hollywood skuespillere.

#18 Rodeo Drive

Money talks. Rodeo Drive er overdådig og luksuriøs high end shopping på sit ypperste.

black top coffee LA 01.jpg

SILVER LAKE

Silver Lake er endnu en favorit i Los Angeles. Ikke langt fra DTLA, på den anden siden af Echo Park, finder man vidunderlige Silver Lake, som muligvis er mit absolut favoritområde. Silver Lake er et roligt residential område og kendt for at være den ‘trendy’ del af LA med cool butikker, shops og restauranter. Der findes en del vintagebutikker i området og det derfor stedet at tage på jagt efter gode vintagefund.

#19 Silverlake Flea

Loppemarket i Silverlake Flea er åbnet lørdage og bestemt et besøg værd hvis man er på udkig efter gamle vintage kjoler, håndplettede mexicanske tasker, gamle LP’er mm.

#20 Alfreds Coffee

But first. Du har sikkert allerede set de insta-venlige togo cups fra Alfred Coffee i dit feed på Instagram.