Los Angeles: 20 Cool Spots in Silver Lake & WeHo

silver lake 05.jpg

I påsken var min kæreste og jeg tilbage i min favorit by LA. Vi havde booket en Airbnb i Silver Lake og i løbet af ugen fandt vi en del hyggelige spots som jeg deler i denne guide. Vi blev desuden også ret glade for West Hollywood aka WEHO, hvor vi også fandt nogle gode restauranter mm. Los Angeles er og bliver en favorit og jeg glæder mig allerede til næste besøg! Som man måske kan bemærke, så er guiden ikke så billedetung som normalt, fordi jeg i højere grad fokuserede på at tage stemningsbilleder med 35 mm film og stories til min LA high light. Men selvom rejsen var mere ferie med fokus på netop at holde ferie, frem for at tage billeder, så fik jeg alligevel samlet 20 favoritter samt et par tips til Silver Lake og hvordan man kommer rundt i LA her.

WHERE TO STAY

Vi havde booket en Airbnb i Silver Lake, hvilket viste sig at være det perfekte valg. Vi kunne ikke have boet bedre og det lille 1 bedroom gæstehus lå helt perfekt i bakkerne mellem Sunset og Silver Lake Blvd, med en lille patio, udsigt over terresserene i Silver Lake og få minutter fra det hyggelige Silver Lake Reservoir. Silver Lake er idyllisk og når man befinder sig midt i terresserne eller går en tur ned langs Sunset omkring Sunset Junction forstår man hvorfor området topper Forbs liste over USA’s hippeste steder.

Der er ikke mange hoteller i Silver Lake, hvorfor vi bl.a. valgte at booke en Airbnb. Prismæssigt er der ikke den store forskel fra et godt designhotel og en god Airbnb (et helt hus). Men om man vælger hotel eller at bo privat kommer selvfølgelig meget an på hvilken type ferie/rejse man skal på. Sidst jeg var i LA var rejsen arbejdsrelateret, hvorfor jeg boede i DTLA på the Standard, hvilket gav en helt anden oplevelse af byen. Det jeg dog ofte savner ved hoteller i storbyer er muligheden for at kunne gå ud i en have eller en form for ude område og sidde ude om morgen/aften, uden at skulle tage stilling til at skulle finde et sted ude i byen.

3 gode bud på hoteller i LA:

HOW TO GET AROUND

Hverken min kæreste eller jeg har kørekort, hvilket de fleste ville mene er et no go i Los Angeles. For os har det dog ikke været et problem fordi Uber fungerer så godt. Når man er flere end én person i en bil i LA findes der dertilrettede pool lanes, som favoriserer samkørsel. Dvs. at selvom trafikken er tæt, så sidder man ikke i lange kører på motorvejen. Både almindelig Uber og Uber Pool, hvis man ikke har travlt, fungerer helt perfekt og Uber app’en er desuden god til at lede chaufføren udenom trafikken. Man gør dog altid klogt i at undgå rush hours, hvilket app’en også informerer om. I rush hours, hvor der er højere efterspørgsel på chauffører, tillægges der et surge gebyr. Surge justerer prisen så denne matcher antallet af chauffører med efterspørgselen af ture. I perioder med høj efterspørgsel, som rush hour hvor der er flere ture end chauffører, øger Uber prisen.

Både min kæreste og jeg elsker at gå og gik mellem 15.000-20.000 skridt hver dag i løbet af den uge vi var afsted. Man skal dog være opmærksom på at det ikke rigtig er muligt at gå fra bydel til bydel i LA pga. motorvejene og fordi byen simpelthen er for stor. Vi gik dog fra Venice til Santa Monica langs kysten, hvilket er en forholdsvis kort og hyggelig gåtur. Derudover fungerer Los Angeles Metro Expo Linie ret godt og kører fra bl.a. DTLA til Santa Monica. Hvis man gerne vil besøge områder, som Malibu eller Palm Springs, bør man allierer sig med en bil. Det er desuden muligt at bestille en Uber fra lufthavnen, hvilket kan anbefales til fordel fra de noget dyrere taxaer.

hat   THE NORTH FACE   t-shirt   NIKE   tights   GINA TRICOT   sandals   ASOS

hat THE NORTH FACE t-shirt NIKE tights GINA TRICOT sandals ASOS

20 Cool Spots to Eat, Shop and Hang Out in Silver Lake & WeHo

- (And a Cool Bar in K-Town)

FOOD & DRINKS

Maden. Der er så mange muligheder og selvom jeg syntes vi gjorde en god indsats, så nåede vi langt fra at smage det hele på vores liste. Los Angeles er et mad mekka og især det mexikanske køkken er ikke til at komme uden om. Det lykkes os da også at finde et par nye favoritter indenfor netop denne kategori.

#01 Millie’s Café

Ugens morgenmads-favorit var Millie’s CaféSunset hvor vi spiste de fleste dage. Det store menukort byder på amerikanske og mexicanske “breakfast all day“ favoritter, hvor der bruges rigtig smør (hvilket er undtagelsen frem for reglen i USA), friske æg og serveres friskbagt brød. Alt bliver lavet fra bunden og der er taget stilling til alle ingredienser. Med andre ord, så server Millie’s Café mad med omtanke og det kan smages. Min favorit var boghvedepandekagerne med friske jordbær, bacon og ahorn sirup. Pandekagerne fås Single, Short eller Full altså en, to eller tre, men pga. størrelsen af portionerne var en rigeligt.

#02 Night market - song

Den populære Night Market - Song ligger både i Silver Lake og WEHO og er kendt for sin ikoniske facade og thai inspirerede manukort. Restauranten er et godt udgangspunkt, til en “night out” i Silver Lake med god stemning, kitsch’et indretning, gode drinks og lækker mad. Vær opmærksom på at det det er “walk-ins only” i restauranten i Silver Lake og det derfor ikke er muligt at bestille bord.

#03 The Black Cat

Fredag aften startede vi med drinks på The Black CatSunset ved Sunset Junction, hvor vi mødtes med nogle venner. The Black Cat er en populær cocktail bar og restaurant med god stemningen. Der er “no kittens allowed”. dvs. igen drinks med mindre du har et billed-id. Hvilket jeg bittert måtte erfare senere samme aften, da jeg ikke havde taget mit pas med. Efter et par drinks og lidt snacks tog vi videre på Café Stella overfor, hvor jeg aller nådigst fik lov at komme ind uden id.

#04 Café Stella/Bar Stella

Café Stella er en klassisk fransk bistro ved Sunset Junction kendt for sin morgenmad, men om aftenen er der drinks og musik på menuen når Bar Stella åbner. Jeg kan anbefale deres cocktail med aquavit, som jeg desværre ikke husker navnet på (…). Efter et par drinks tog vi en Uber videre til K-Town og ugens bar-favorit The Prince.

#05 The Prince

Den eklektiske The Prince i Koreatown er en ægte LA perle, hvis blodrøde tapet har dannet backdrop i scener fra bl.a. Mad Men og New Girl. Den koreanske restaurant og bar byder på retter inddelt i kategorierne "small but not so small", "fried cocktail" og "dry cocktail" og skulle eftersigende være kendt for sin fried chicken. Vi kom dog ikke for manden, men stemningen, indretningen og koreansk øl på kander. Sørg for at få en bås når du besøger stedet, hvor man ringer på en klokke for betjening. En sjov lille gimmick, som passer perfekt til denne ikoniske og kitschede K-Town favorit.

silver lake 06.jpg
silver lake 07.jpg
los angeles 19 02.jpg
Boghvedepandekager på    Millie’s Café

Boghvedepandekager på Millie’s Café

#06 El coyote

Ugens mexicanske favorit viste sig at være restauranten El Coyote, som ligger på Beverly Blvd. i Beverly Hills. På restaurantens hjemmeside står der “Best Mexican Café in LA”, “frequently visited by Edward Norton” og at der hersker en næsten magisk stemning når man træder ind på restauranten. Og jeg kunne ikke være mere enig. Indretningen er eklektisk og betjeningen venlig. Maden er på ingen måde smart, men god og der bliver hverken sparet på ekstra tortilla chips eller guac. Menukortet er stort og portionerne ligeså. Vi bestilte fajitas og margaritas og kunne næste ikke gå derfra efter middagen. Vi valgte dog alligevel at gå noget af vejen tilbage igennem Beverly Hills på vej hjem mod Silver Lake for at få lidt frisk luft ovenpå det enorme festmåltid, inden vi hoppede på en Uber resten af vejen.

#07 Tacos tu Madre

Søndag aften var Game of Thrones aften i USA, hvorfor vi valgte at tage en aften hjemme med takeout og serie. Vi bestilte burritos fra Tacos Tu Madre i Los Feliz via Uber Eats og jeg fik en burrito med spinat tortilla og det lækreste fyld. Restauranten ligger på flere locations i Los Angeles og kan varmt anbefales!

#08 Sunset Beer

Øl baren Sunset Beer ligger i et typisk strip mall på Sunset Blvd. nær Echo Park. Vi nåede ikke forbi denne gang, men jeg besøgte baren forrige gang jeg var i LA. Selvom stedet ikke ser ud af meget udefra, så er det en cool bar med hundredevis af forskellige øl på flaske. Baren er indrettet som en slags kiosk, hvor man selv går rundt og vælger sin øl på hylderne, betaler ved kasse og derefter kan nyde øllen i baren.

#09 Bar caló

Ikke langt fra Sunset Beer ligger Bar Caló, som er en mezcal og cocktailbar hvis ejere også står bag den populære Ostrich Farm. Menuen byder på både mad og drikkevarer inspireret af México med fokus på sæsonens grønt, uafhængigt ejede Mezcal-producenter og mexicanske vine.

#10 Burgers Never Say Die

2388 Glendale Blvd. ligger LA’s nye hippe burger joint med det særegne navn Burgers Never Say Die. Vi nåede desværre ikke forbi, da vi prioriterede In-N-Out, men det bliver helt sikkert et stop på næste gang!

silver lake 08.jpg
silver lake 09.jpg
los angeles 19 03.jpg
Kasket fra    Outdoor Voices   , skygger i Runyon Canyon, vores grønne vej i Silver Lake, sneakers fra    Balenciaga    og    patchwork kjole    fra Hofmann.

Kasket fra Outdoor Voices, skygger i Runyon Canyon, vores grønne vej i Silver Lake, sneakers fra Balenciaga og patchwork kjole fra Hofmann.

SHOPS & PLACES

Sidst jeg besøgte Los Angeles var Silver Lake et af de steder jeg opholdt min mindst, ikke detso mindre var det kærlighed ved første blik. Det var derfor helt vidunderligt at være tilbage denne gang og udforske området. Vi endte også med at opholde os en del i WEHO, hvor vi også fandt et par favoritter der er værd at nævne.

#11 The future perfect

I Elvis Presley tidligere hjem i Trousdale Estates i Beverly Hills ved foden af Santa Monica Hills finder man The Future Perfect, som er et contemporary galleri med kunst og interiør. Besøg kan dog kun ske efter aftale.

#12 The RealReal

The RealReal er en consignment service af pre-owned luksus items, som har åbnet en fysisk butik og showroom, hvor man kan shoppe udvalgte items, aflevere items til consignment eller booke en aftale med en personlig shopper. The RealReal er niveauet over alle andre luksus genbrugsbutikker jeg tidligere har set med en stor glasfacade, en café samt en herre og dame afdeling. Det er svært at se at det rent faktisk er en second hand butik, hvis man ikke lige ved det.

#13 Saks Off 5Th

Century 21 er som regel et af det første stop når jeg besøger New York eller Miami, men outletkæden findes desværre ikke på vestkysten. Få minutters gang fra The RealReal ligger Saks OFF 5TH, som er det næst bedste og et besøg værd hvis man er på udkig efter Prada tasker i nylon eller sidste sæsons Céline sko. Ved butikken ved Beverly Connection i WEHO ligger der desuden en Northstrom Rack, T J Maxx, Marshalls og Ross, hvor man også kan være heldig at gøre sig nogle gode fund. Hos T J Maxx Céline taskerne i bunker, hvilket på en eller anden måde virkede helt forkert.

#14 Outdoor Voices

Intet besøg i LA uden et obligatorisk hike iført et par tights fra Outdoor Voices. Den lille butik på Melrose Ave. ligger i et hyggeligt område side om side med velkendte favoritter som bl.a. Urth Caffé, Alfred Coffee , The Row, Marni og Glossier mf. hvor man sagtens kan få et par timer til at gå.

#15 Fred Segal

“Lucy! Where’s my white collarless shirt from Fred Segal?!“ (Clueless) Den ikoniske butik Fred SegalMelrose Ave. byder på et godt miks af amerikanske og europæiske brands indenfor mode, interiør og beauty, som f.eks. ATP Atelier, FRAME, Rodarte, RE/DONE, Simon Miller, Zimmermann og mangle flere.

#16 Le Labo

Sunset Blvd. nær Sunset Junction ligger Le Labo’s Silver Lake butik og havde det ikke været fordi jeg kun rejste med håndbagage, så havde jeg købt en af de ikoniske parfumer med hjem som et minde fra rejsen.

#17 Sunset Junction

Området omkring Sunset Junction er fyldt med hyggelige caféer, restauranter og barer og et must, hvis man er i Silver Lake!

#18 Silver lake Reservoir

Det store vandresverve Silver Lake Reservoir, hvor navnet Silver Lake stammer fra, er ikke særlig besøgt af turister, men bruges derimod flittigt af de lokale i området hvor der løbes og luftes hunde i områdets hundparker. Med en omkreds på omkring 3,2 km er det en god gåtur i det smukke aftenlys inden solen går ned.

#19 Flea Markets

Både Silver Lake (søndag) og Melrose (lørdag) er kendt for sine populære loppemarkeder. Jeg vil dog påstå at de ikke helt kan konkurrere med loppemarkederne i København og resten af landet, men ikke desto mindre er de et besøg værd hvis man er på udkig efter unikke vintage fund og cool band t-shirts, som man ikke finder dem andre steder.

#20 Runyon Canyon

Sidste besøg på listen er Runyon Canyon, som er et af flere store naturområder midt i byen. Der er flere indgange og trails af forskellige sværhedsgrader. Vi tog en Uber til North Fuller indgangen en tidlig morgen og begav os ud på den sværeste af de tre trails, som må siges at få pulsen i vejret! Ikke desto mindre var det et af ugens højdepunkter og et sted jeg ville besøge ugentligt hvis jeg bode i området.

los angeles 35mm 28.jpg

5 Facts About SL

• Silver Lake hed oprindeligt Ivanhoe (som området nord for reservoiret stadig bliver kaldt), men blev senere navngivet efter sit enorme vandreservoir’s grundlægger Herman Silver.

• Silver Lake var et af de første LGBT fællesskaber i USA.

• Walt Disney byggede sit første filmstudie i Silver Lake i 1930’erne.

• Mange berømte modernistiske arkitekter som Neutra, Lautner, Schindler, Wright og Ain har opbygget boliger i Silver Lake

• Silver Lake skulle eftersigende have en semi-officiel lugt af stinkdyr. Selvom vi så et par af de små pelsede dyr, bemærkede vi dog ikke nogen lugt.